WERKELIJKHEID IN MINIATUUR
 
 
 
 
DE UITBREIDING MET DE TAFEL "UNTER-LÄEGERLI"
 
 
 
 
Activiteiten week 04+05+06+07  (25-01-2021 t/m 21-02-2021)
 
Gedurende deze 4 weken is er hard (om niet te zeggen zeer hard) gewerkt aan de verbindingen tussen de computer interfaces en de directe aansturing van de treinen, wissels en seinen. Tientallen kabels met honderden draaduiteinden komende van de interface boards die naar de desbetreffende aansluitpunten gaan onder baan constructie zijn er gesoldeerd.
 
Alle kabelverbindingen zijn uiteraard exact gedocumenteerd, zodat bij een eventuele storing eenvoudig alles terug te vinden is. Gelukkig is het wel zo dat er nauwelijks na de aaanleg van kabels storingen optreden omdat als kabels eenmaal goed zijn aangesloten er nauwelijks iets kan gebeuren dat storing oplevert.
 
Daarnaast hebben de door MSA eigen ontwikkelde interfaces boards zelf diagnostics zodat de computers direct zelf gaan waarschuwen als er ergens een storing optreedt.
 
 
Het begint nu duidelijk zichtbaar te worden dat er kilometers kabels worden gebruikt voor de aanleg van Unter Läegerli

© 2008-2021 Jan A. Theulings
Klik hier voor meer informatie over de openingstijden
Bezoek
JT-Miniworld
Werkelijkheid in Miniatuur
Activiteiten week 08+09+10  (22-02-2021 t/m 14-03-2021)
 
De laatste 3 weken is er hard gewerkt aan de verbindingen tussen de vele kabel uiteinden en de interfaces boards.
 
Dat dit een uiterst nauwkeurig werkje is, hoeft geen betoog en neemt dus tijd.
 
De meest belangrijke kabels komen uit onder het hoofdstation. De reden is simpel: omdat er op die plaats voldoende ruimte is om gemakkelijk te kunnen werken.
 
 
Onderstaand een overzicht van de inmiddels aangesloten elektronica/interfaces en een gedeelte de test computers waarop de simulatie en test programma's staan.
Activiteiten week 11 tot en met week 29 (15-03-2021 t/m 25-07-2021)
 
Het is weer enige tijd geleden dat we informatie hebben verstrekt over de voortgang van Unter Läegerli.
 
Dat wil niet zeggen dat we de afgelopen periode niet aan de baan gewerkt hebben. Integendeel er is veel gebeurd dat helaas niet zichtbaar is aan de vorm of de bouw van de baan.
 
Thans zijn we zover dat er begonnen kan worden met de samenstelling en het testen van de ruim 60 treinen die alleen al op de hoofdlijnen gaan rijden. Hiervoor is 8 weken uitgetrokken.
 
Als alles naar behoren werkt, wordt begonnen met de constructie van de bergen en de verdere afbouw van het landschap. Hiervoor zijn 6 maanden gepland.
 
De officiële opening van de baan Unter Läegerli staat voor Pasen 2022.
 
Onderstaand een overzicht tot op dit moment van het enorme complex Unter Laegerli.